Kryssing av Oslofjorden Høring om konseptvalgutredning.
KVU-rapporten om kryssing av Oslofjorden anslår at en bruløsning mellom Østfold og Vestfold vil kunne koste mellom 35-60 mrd. kr.
Foreløpig kun utredning/KVU, så byggestart for prosjekter er ikke mulig å fastslå.
Utredning av alternative kryssløsninger.
Forprosjekt for bruer kryssing Oslofjord nord for Drøbak og ved Filtvet.
Konseptvalgutredning (KVU) for kryssing av Oslofjorden er bestilt av Samferdselsdepartementet og skal vurdere prinsipielle løsninger for utvikling av transporttilbudet på tvers av fjorden. Utredningen omfatter geografisk område fra Drøbak/Hurum til Horten/Moss. Bru som alternativ til nytt løp i Oslofjordtunnelen er inkludert i denne utredningen. Utredningen foregår i samarbeid med Jernbaneverket og Kystverket.
E16 Høgkastet-Hønefoss og Ringeriksbanen, Hønefoss Ca. 60 km forkortelse, vil gi ca. 50 min. kortere reisetid for Ringeriksbanen. 23-25 km veg Skaret-Hønefoss. 23 km lang togtunnel fra Sandvika til Sundvollen
Ny E134 Kongsberg-Gvammen (forbi Notodden) Det valgte alternativet omfatter ny veg fra Kongsberg til Elgsjø, stort sett i dagens trase. Videre ny trase nord for Notodden, åsen nord for Heddal og utbedring av eksisterende veg fra Ørvella til Gvammen. Det er mulighet for at utbyggingen kan inndeles i faser, med Kongsberg til Elgsjø og opprusting av vegen fra Ørvella til Gvammen i første fase, og Elgsjø-Ørvella i neste fase.
Nytt dobbeltspor Gulskogen-Hokksund Det forslås en midtre korridor mellom Gulskogen og Mjøndalen og en søndre korridor utenom Steinberg for strekningen fra Mjøndalen til Hokksund.
Underbygning på Drammen-Kobbervikdalen UDK 08 Kontrakten omfatter all underbygning på strekningen Sundhaugen - Gulskogen stasjon, og inkluderer bl.a. ombygging av Gulskogen stasjon.
Spor/KL på Drammen-Kobbervikdalen inkl tunneler UDK 05 Kontrakten omfatter spor og kontaktledningsanlegg på strekningen Drammen stasjon-Sundhaugen, samt i tunnelene på Vestfoldbanen mot Skoger. Som kontaktledningsanlegg benyttes system 20 på strekningen Drammen stasjon – Sundhaugen og system 25 fra innkjør Vestfoldbanen i tunnel og frem til parselldelet i Skoger.
Ny 420 kV ledning fra Hallingdal til Oslo Statnett forventer ikke bygging av en ny ledning fra Hallingdal før i siste halvdel av
utbyggingsperioden for Nettplan Stor-Oslo. Men Statnett ønsker å sette i gang prosessen med melding, konsekvensutredning og konsesjonssøknad tidlig fordi må
forvente at det kan ta flere år fra melding sendes myndighetene før konsesjon for
en ny ledning er klar.
Ny 420 kV ledning fra Ådal i Ringerike kommune til Nes i Hallingdal Flere alternativer, enten å bygge en ny forbindelse der dagens to
parallelle 300 kV ledninger går, eller å bygge en ny 420 kV ledning parallelt med
en eksisterende 420 kV ledning som går lenger opp på fjellet mellom Ådal og
Nes.
Omlegging av spillvannsledning i Lørenskog En høy andel av spillvannsnettet i området Fjellhamarskogen/Langgrunna er et aldrende fellessystem og består hovedsakelig av betongrør. Prosjektet forventes ferdigstilt innen utløpet av 2024.